کد مطلب : 59034 / تاریخ ثبت : 1396/11/24 13:26

اسنپ و ماجراهای پشت پرده

پایان یک تازی تاکسی رانی

در شهری که استاندار، فرماندار، دادستان و سایر مسئولان بیدارند نباید شرکتی فعالیت کند که امنیت اجتماعی را به مخاطره بیاندازد

اسنپ نخستین سرویس هم سفری آنلاین یا سیستم موبایل تاکسی است که از زمستان ۹۳ فعالیت خود را در ایران آغاز کرده؛ مالکیت این نرم افزار متعلق به گروه اینترنت ایران است و هم اکنون در تهران، کرج، اصفهان، شیراز، مشهد، قم، تبریز، اهواز، ساری، قائمشهر، رشت و بابل فعال است.
 
این شرکت با بیش از ده ها هزار راننده و صدها هزار کاربر به عنوان مسافر به سرعت توانسته یکی از بازیگران اصلی تجارت الکترونیک در ایران شود.
 
شرکت های ام تی ان و ایرانسل از سهامداران گروه اینترنت ایران هستند که شرکت ایرانسل در سال ۹۵، ۲۰ میلیون دلار در اسنپ سرمایه گذاری کرد.
 
شهرام شاهکار مدیرعامل اسنپ که موفق به دریافت جوایز و لوح تقدیرهای متعدد در همایش های مختلف شده و می گوید هر نوع تعاملی که به بهبود خدمات کمک کند انجام می دهیم و وابستگی اسنپ به سپاه را شایعه اعلام می کند.
 
اسنپ به هر شهری که وارد شده حواشی زیادی به همراه داشته و پای نهادهای حکومتی را هم به ماجرا باز کرده مردم به دلیل ارزانی و سرعت آن استقبال گسترده ای داشتند اما راننده های تاکسی های عمومی و دارندگان تاکسی های بی سیم به این منظور چندین بار به بهارستان رفتند تا صدای اعتراض خود را به گوش نماینده های مجلس برسانند زیرا اسنپ به دلیل دریافتی کم از مسافر، سبب جذب بالای آنان شده و تاکسی داران معتقد هستند که راننده های اسنپ هزینه های تاکسی داران را نمی پردازند و به این دلیل خدمات رسانی ارزان تری دارند و سبب بیکاری تاکسی داران می شوند.
 
از سویی سازمان تاکسی رانی در شهرهایی که اسنپ به آن راه یافته از آن به محاکم قضایی شکایت کرده اند و این اقدام را خلاف قانون می دانند.
 
اسنپ از ۲۳ مهرماه سال جاری فعالیت خود را در قم آغاز کرده و حرف و حدیث های زیادی را به همراه داشته است.
 
 سید مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم این اقدام را مغایر با قانون و موازی با وظایف شهرداری ها برای خدمات دهی می داند.
 
عباس ذاکریان معاون حمل و نقل وترافیک شهرداری قم نیز گفت: اسنپ به مسائل امنیتی توجه ندارد و با یک عکس و گواهی نامه رانندگی، افراد می توانند فعالیت کنند در صورتی که در نرم افزار تاکسی رانی هویت تمام رانندگان مشخص و مشکلات اجتماعی در آن بسیار کم و هزینه آن هم کمتر از تاکسی های دیگر است.
 
وی با بیان این که اگر اسنپ بخواهد با آن همکاری می کنیم گفت: نباید اجازه داد این نرم افزار درآمد بیش از شش هزار راننده تاکسی را کاهش دهد.
 
وی عنوان کرد: بر اساس قانون راهنمایی ورانندگی برای هر گونه فعالیت در زمینه حمل ونقل شهری باید از شهرداری مجوز گرفته شود اما این شرکت مجوزی از شهرداری دریافت نکرده و به این دلیل ازآن شکایت شده است.
 
امنیت مردم نباید فدای ارزانی اسنپ شود
 
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری قم نیز در گفت وگو با خبرنگار ۱۹دی اظهارداشت: با توجه به ورود تکنولوژی های جدید مانند تاکسی های اینترنتی، این سازمان نرم افزار خوش(خدمات ویژه شهروندی) را که مورد تایید سازمان است برای شهروندانی که تمایل به استفاده از تاکسی های اینترنتی دارند را معرفی کرده و به مردم توصیه و تاکید می شود که از این نرم افزار استفاده کنند.
 
 مرتضی عزتی تاکید کرد: شهروندان باید از نظر امنیتی توجه داشته باشند که تاکسی ها از این جهت مطمئن است که با توجه به رنگ اطمینان بخش خودرو، رسیدگی به پرونده و مدارک شناسایی و هیات انظباطی که در آن رای های صادره برای راننده لازم الاجرا است و فقط دیوان عدالت اداری می تواند آن را توقف یا نقض کند برخورد لازم را در مواقع تخلفات با راننده خاطی دارد.
 
وی گفت: قیمت پایین این تاکسی ها نباید امنیت مسافران را با مشکل مواجه کند؛ قیمت در نظر گرفته شده برای نرم افزار خوش، مانند سایر نرم افزارها است با این تفاوت که جابه جایی مسافر با تاکسی های با مجوز انجام می شود.
 
وی با تصریح بر این که هر ارزانی بی علت نیست، گفت: دلیل ارزانی دریافتی از مسافر از سوی این شرکت ها این است که تمام شرکت های نرم افزاری با خودروهای شخصی اقدام به جابه جایی مسافر می کنند که طبق قانون راهنمایی ورانندگی مجوز حمل ونقل عمومی را ندارند و حتی برای این اقدام از سوی قانون جریمه تعیین شده است.
 
عزتی تاکید کرد: جابه جایی مسافر مجوز حمل ونقل قانونی صادر شده از سازمان تاکسی رانی را می خواهد که این خودروهای شخصی ضمن تخلف در انجام حمل ونقل عمومی اگر برای شهروندان حادثه ای ایجاد شود بیمه اینگونه خودروها حمل ونقل عمومی نیست و راننده و مسافر متضرر خواهند شد.
 
وی در پاسخ به این سوال که چرا این خودروها آرم ندارند؟ عنوان کرد: یکی دیگر از اقدامات غیرقانونی حمل ونقل با خودروهای شخصی، عدم تمایز با سایر خودروها و نداشتن آرم یا علائم و تابلوی روی خودروهای مذکور می باشد.
 
 وی گفت: تقاضای ما از همه مسئولان مربوطه این است که کماکان از قشر خدوم تاکسی رانی حمایت و جلوی فعالیت این شرکت هایی که مجوز حمل ونقل از شهرداری را ندارند گرفته تا این شرکت ها در چارچوب قانون سرویس دهی کنند.
 
خبرنگار ۱۹دی با چند تن از راننده های اسنپ نیز به گفت وگو پرداخته است؛ یکی از آنان اظهارداشت: مدت زیادی بود که بیکار بودم و در دو ماهی که برای این شرکت کار می کنم خیلی راضی هستم و به این دلیل که هیچ گاه بدون مسافر نیستیم در نهایت حقوق خوبی هم داریم.
 
یکی دیگر از راننده های این شرکت بیان کرد مردم وابستگی اسنپ به سپاه را مطرح می کنند اما ما نمی دانیم به کجا وابسته است اما هر چه هست خوب است و همیشه مسافر هست اما دو اشکال اساسی دارد یکی این که هر کسی را به راحتی پذیرش می کنند و دوم این که آرم شناسایی نداریم.
 
دیگر راننده اسنپ نیز در پاسخ به این که چرا آرم شناسایی ندارید؟ گفت: همه رانننده های تاکسی با ما کارد و پنیر هستند اگر آرم داشته باشیم دیگر وضعیت وخیم تر می شود وی گفت که متاسفانه اسنپ شرایط سختی برای پذیرش ندارد و این باعث می شود که همه نوع فردی در آن وارد شوند.
 
حالا گذشته از سخن مسئولان و راننده ها، سرعت در خدمات رسانی، دریافتی نصف راننده های تاکسی، مشاهده موقعیت قرارگیری تاکسی، شماره همراه و تصویر راننده و تعبیه سامانه نظرخواهی از مشتری که با چند بار ادامه نارضایتی ها، از ادامه کار راننده جلوگیری می شود توانسته رضایت مردم را جذب کند و با ایجاد رقابت، دوران دریافت کرایه های خارج از عرف و یک تازی تاکسی رانی به اتمام رسیده و باید وارد میدان رقابت شود.
 
به نظر می رسد اگر عوارض شهرداری کاهش یابد راننده های تاکسی می توانند کرایه ها را کاهش دهند و مانع از مشکلاتی شوند که در مواقعی توسط این شرکت روی داده و احتمال وقوع مجدد آن دور از ذهن نیست. 
 
تاکسی رانی باید برای شش هزار نفر که بر آن ها نظارت دارد اقدامی اساسی انجام دهد اما با وجودی که مسئولان مربوطه توصیه به استفاده از نرم افزار خوش می کنند چندین بار در یک ماه گذشته پیگیر استفاده از این نرم افزار شدیم و نتوانستیم از آن استفاده کنیم و در تماس با تلفن پاسخگوی 193 مطرح شد که هنوز تاکسی برای فرستادن نداریم و این حرکت لاکپشتی رضایت مردم و راننده های تاکسی را به همراه ندارد.
 
در شهری که استاندار، فرماندار، دادستان و سایر مسئولان بیدارند نباید شرکتی فعالیت کند که امنیت اجتماعی را به مخاطره بیاندازد و تنها زمانی که مشکلی پیش آید برای آن فکری شود بلکه مسئولان مربوطه باید چاره ای بیاندیشند که نان فعالان در این شرکت ها و تاکسی داران آجر و آرامش مردم سلب نشود.
 
گذشته از این ها، چند سوال و نکته جالب و تامل برانگیر در این زمینه وجود دارد یکی اینکه چند ماه از ورود اسنپ به قم گذشته اما مساله امنیت به عنوان مهمترین موهبت اجتماعی در هاله ای از ابهام مانده است و حتی راننده های این شرکت نمی دانند که پشتوانه اسنپ چه نهادی است.
 
دوم این که با نصب بنر بزرگ تبلیغاتی در میدان آسایشگاه قم آن هم از سوی شهرداری با وجود این که از اسنپ شکایت کرده است این فکر را ایجاد می کند که چه دست هایی پشت صحنه است؟
 
بی تفاوتی مدیران کشوری و استانی این سوال را بوجود می آورد که پشت شرکت پردرآمد اسنپ به جایی گرم است که تاکنون در چارچوب قانون قرار نگرفته است؟
 
آیا شهرام شاهکار مدیرعامل اسنپ که موفق به دریافت جوایز و لوح تقدیرهای متعدد در همایش های مختلف شده ویترین سپاه است؟ یا مسئولان توانایی ساماندهی و مدیریت در این زمینه را ندارند؟
 
نکته آخر این که این سوال ها از سوی مسئولان استانی و اسنپ بی پاسخ ماند.

فاطمه محمدی
.چاپ مطلب
پایان یک تازی تاکسی رانی
تعداد دفعات مشاهده شده : 99
نظر شما
عکس کد
Show another codeکد جدید