کد مطلب : 63947 / تاریخ ثبت : 1398/12/11 14:10

اقدامی بر مدار تدبیر از سوی دادگستری البرز

برای اولین بار در البرز؛ راه اندازی سامانه خدمات قضایی غیر حضوری اصحاب پرونده ها دردادگستری البرز/ تمهیدات محوری دستگاه قضا جهت مقابله با کرونا ویروس و تردد غیر ضرور مردم در اجتماعات

معاون قضایی رییس کل دادگستری البرز: سامانه خدمات قضایی غیر حضوری اصحاب پرونده ها به منظور ارائه بهتر خدمات به شهروندان و مردم عزیز استان در شش محور(در قالب دودسته طبقه بندی شده) ، به موجب کاهش حضور ی تردد اصحاب پرونده درجهت انجام امور خود آنهم در راهروهای دادگستری و در شرایط کنونی می باشد

به گزارش خبرنگار شبکه خبری البرز، اولین کنفرانس خبری مجازی  دکترحسین اعظمی معاون قضایی رییس کل و دبیر شورای تحول قضایی استان البرز در خصوص  راه اندازی سامانه خدمات قضایی غیر حضوری  اصحاب پرونده ها توسط دادگستری استان البرز برگزار شد.

در این راستا معاون قضایی رییس کل دادگستری البرزبه بیان محورهای اصلی سامانه خدمات قضایی غیر حضوری پرداخت و اظهار کرد: به منظور ارائه بهتر خدمات به شهروندان و مردم عزیز استان شش محور(در قالب دودسته طبقه بندی شده)  در این طرح دنبال می شود.

اعظمی خاطرنشان کرد: اولین بخش راجع به  کاهش حضوری و تردد اصحاب پرونده درجهت انجام امور خود  آنهم در راهروهای دادگستری می باشد که  از طریق راه اندازی این سامانه عزیزان می توانند پیگیرپرونده های خود به صورت غیر حضوری باشند.

وی افزود: از سویی  با توجه به  شیوع بیماری کرونا ، حضور در اجتماعات عمومی می تواند باعث ابتلا به این بیماری و انتقال پیش از حد آن شود. به همین جهت اولین تقاضا این است از طریق سیستم سنا پیگیری پرونده انجام شود.

اعظمی تصریح کرد: بروز بودن سیستم سنا موجب شده که اطلاعات پرونده به طور متوالی و بدون فوت وقت صورت گیرد.

معاون قضایی رییس کل دادگستری البرز ،اقدام پاسخگوی اینترنتی را دومین محور این طرح معرفی کرد و گفت: در صورتی که شهروندان از طریق سامانه نتوانند پیگیر اطلاعات پرونده های خود باشند، با راه اندازی پاسخگوی اینترنتی  و مراجعه به پورتال دادگسنری استان البرز این سیستم قابل دسترس عزیزان می تواند می باشد. نحوه استفاده نیز بدین گونه است که، سوالات به صورت اینترنتی نوشته، پس از دریافت کد رهگیری ظرف 24ساعت  توسط همکاران در شعبات پاسخ داده می شود و سوال کننده با بهره گیری از کد رهگیری می تواند پاسخ خود را دریافت نماید.

اعظمی همچنین افزود: لازم به ذکر است هر شعبه ای که، قرار است سوال مطرح شود قابل دسترس است ومرجع مورد خطاب سوال شونده پاسخگو خواهد بود.

این مقام مسوول در دادگستری البرز در ادامه توضیح داد: پاسخگوی اینترنتی به روز می باشد و امکان بارگذاری مدارک نیز وجود دارد. بدین صورت که اگر مدرکی لازم است  از سوی شعبه  دیده شود و اقدامی روی آن صورت گیرد از طریق این سامانه، مدرک بارگذاری می شود.
"پیگیری 17خدمت از طریق دفاتر الکترونیک قضایی" سومین محور اقدامات دادگستری استان البرز بود که اعظمی به آن اشاره کرد و توضیح داد: نحوه کار بدین صورت است که،17 خدمت در پورتال دادگستری استان بارگذاری و قابل مشاهده می باشد. لذا اگر یکی از 17 خدمت را اهالی محترم استان خواهان دریافت آن هستند می توانند از دفاتر الکترونیک قضایی استفاده نمایند.

پاسخگویی تلفنی ،جهت کاهش مراودات و حضور در دادگستری چهارمین محور خدماتی دادگستری استان البرز بود که دبیرشورای تحول قضایی استان  به آن پرداخت و تصریح کرد: شماره تلفن هایی در پورتال استان البرز درج شده که اگر اصحاب پرونده خواستند در خصوص موضوعی تلفنی اطلاعات دریافت نمایند از طریق شماره های درج شده  این امکان به وجود می آید تا به کارشناسان مربوطه وصل شوند و با بیان اطلاعات مربوط به شماره پرونده های ابلاغی و یا مکاتبات ،  پاسخ ها را دریافت نمایند.

وی تاکید کرد: تمام تلاش ما بر این است تا حد امکان از این چهار مجرا بتوانیم کمترین حضور را در دادگستری داشته و با معضل  پیش امده مقابله کنیم.

اعظمی در ادامه مطرح کرد: اگر حضور در مرجع قضایی اجتناب ناپذیر بود دو راه حل و خدمت در نظر گرفته شده ابتدا این که در حد امکان از طریق راه اندازی سامانه دادرسی الکترونیکی این خدمت ها ارائه شود.

وی  اذعان داشت: بدین صورت که، با  همکاری زندان و مراجع دیگر سامانه ای راه اندازی شده که بدون حضور در مرجع قضایی بشود تحقیقات و اطلاعات کسب نمود. نکته مهم این که، ما در صدد توسعه این مسیر هستیم که هر ارگانی که مجهزبه  سیستم ویدئو کنفرانس باشد بتوان از این طریق حداقل حضور را در مراجع قضایی داشته باشیم .

سامانه نوبت دهی اینترنتی دیگر محور سخنان اعظمی بود که افزود: اگر این مسیر نیز نتوانست به هردلیلی جوابگو باشد و نیاز به حضور در دادگستری بود سامانه نوبت دهی اینترنتی  راه اندازی شده که، ابتدا باید وارد این سامانه شود واز هرمرجعی که وقت دارد و ضروری است حضور یابد، از طریق سامانه نویت دهی وقت بگیرد  و پس از دریافت وقت ، ساعت و تا ریخ حضور به صورت اس ام اس برایشان ارسال خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: امید این می رود که بتوان از این طرق از ازدحام افراد جلوگیری شود و به فضل الهی گام موثری را در جهت جلوگیری از شیوع این ویروس داشته باشیم.

اعظمی در پایان یادآور شد: در جهت تسهیل امور شهروندان در راستای راه اندازی سامانه فوق سلسله مراتب آموزشی نیز در پورتال دادگستری استان البرز پیش بینی شده ، که نحوه آموزش هر کدام از این خدمت ها را  در مدت زمان کوتاه یک دقیقه ای به نمایش گذاشته شده تا عزیزان بتوانند به راحتی از خدمات نهایت بهره را ببرند. لذا از شهروندان تقاضا می شود به خوبی به این آموزش ها توجه داشته باشند.

در ادامه معاون قضایی رییس کل دادگستری البرز به صورت مجازی به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.بر همین اساس دبیر شورای تحول قضایی استان البرز در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه خبری البرز مبنی بر این که، آیا این طرح می تواند در آتی به عنوان طرح پایلوت البرز در کشور مطرح شود و دوم با توجه به این که برخی پرونده ها مختص افراد محروم و کم برخوردار جامعه به لحاظ عدم دسترسی به سیستم اینترنت می باشد چه تمهیداتی برای این منظور در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در خصوص این افراد سه شماره تلفن در نظر گرفته شده که از طریق تماس تلفنی بتوانند با کارشناسان صحبت نمایند و هم این که خارج از وقت اداری فابل صوتی را بگذارند و اول وقت اداری روز بعد کارشناسان با آنان تماس گرفته و پاسخ سوال، اقدام  و یا اگر خواهان اطلاعات پرونده  خود را  خواستار هستند را دریافت خواهند کرد.

وی در خصوص سوال دیگراین خبرنگارعنوان کرد: البته اگر که این طرح مراتب اطلاع رسانی خوب و اصولی خود را طی نماید و شاهد حضور حداقلی مردم در دادگستری و مجامع عمومی  باشیم ،  می توان در جاهای دیگر نیز استفاده کنند. چرا که  دادگستری البرز آمادگی خود را در راستای این اقدام اعلام می داریم تا هر کدام از دادگستری های کشور خواهان استفاده از این طرح را داشتند تمام ابزارهای تهیه شده را در اختیار آنان قرار دهیم.





مسیحا(محبوبه) اقتداریان
.چاپ مطلب
سامانه اعظمی دادگستری البرز پرونده کرونا نخستین معاون
تعداد دفعات مشاهده شده : 289
نظر شما
عکس کد
Show another codeکد جدید